Młodzieżowy Ośrodek Sportowy
|
![]() |
||||||
zobacz Regulamin Rajdów Rowerowych |
Chcesz zostać sponsorem Gryfińskich Rajdów Rowerowych skontaktuj się z MOS Gryfino
1. Organizatorzy: Urząd Miasta i Gminy Gryfino 1. Rajd - 16.04.2011 2. Rajd - 30.04.2011 (za 03.05.) Start do wszystkich rajdów na 3. Rajd - 21.05.2011 na Placu Barnima I 4. Rajd - 18.06.2011 5. Rajd - 09.07.2011 (dodatkowy, start godz. 1100) 6. Rajd - 20.08.2011 (dodatkowy, start godz. 900) 7. Rajd - 10.09.2011 8. Rajd - 22.09.2011 (dodatkowy, start godz. 1600) 9. Rajd - 01.10.2011 (za 03.10.) 10. Rajd - 15.10.2011 (zakończenie edycji 2011)
a) dodatkowych rajdów wakacyjnych: 20.08.2011 o godz. 900 4. Warunki uczestnictwa: a) W rajdach możliwy jest udział rodzinny i indywidualny: · Młodzież poniżej lat 18 uczestnicząca indywidualnie musi posiadać kartę rowerową · Dzieci w wieku do 10 lat mogą uczestniczyć w rajdach tylko pod ścisłą opieką osoby b) Warunkiem uczestnictwa jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa zawartych w p.7-10. c) Do potwierdzeń pobytu jeden uczestnik może mieć tylko jeden biuletyn 5. Finanse. Wpisowe – (wykupienie biuletynu i wydawnictw, o których mowa w punkcie b): 1. Rodzina (bez względu na liczbę dzieci) - 20 zł 2. Osoby dorosłe – indywidualnie - 10 zł 3. Dzieci, młodzież ucząca się i studiująca - 5 zł 4. Emeryci i renciści - 50 % b) W cenie wpisowego zawarte są 3 tomiki wydawnictwa Złotej Serii autorstwa Mariana Anklewicza i Andrzeja Urbańskiego „Gryfińskie trasy rowerowe” (T.1 - Trasy północne, T.2 - Trasy południowe, T.3 - Trasy Zaodrzańskie) - dla osób nie posiadających kompletu wydawnictwa. 6. Uwagi techniczne. a) Każdy uczestnik rajdu powinien zabrać ze sobą niniejszy biuletyn na wszystkie rajdy celem potwierdzania uczestnictwa. b) Przekraczanie granicy i jazda po stronie niemieckiej wymaga posiadania dowodu osobistego lub paszportu a młodzieży nie posiadającej dowodu osobistego na podstawie paszportu. c) Ubezpieczenie uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej należy do uczestników rajdów. d) Kamizelka odblaskowa i kask, mimo że nie są obowiązkowe, znacznie zmniejszają prawdopodobieństwo wypadków i urazów podczas kolizji lub upadku z roweru. Zaleca się jazdę w kamizelkach odblaskowych i kaskach w czasie rajdów wszystkim uczestnikom.
7. Nagrody.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA JAZDY NA ROWERZE
8. Uprawnienia wymagane do kierowania rowerem. a) Dzieci w wieku do 10 lat mogą kierować rowerem wyłącznie pod opieką osoby dorosłej - nie muszą zatem posiadać żadnych uprawnień. b) Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania rowerem przez osobę w wieku od 10 do 18 lat jest karta rowerowa. Może to być także karta motorowerowa lub prawo jazdy dowolnej kategorii. c) Nie wymaga się uprawnienia do kierowania rowerem od osoby, która ukończyła 18 lat. Kartę rowerową może uzyskać osoba, która wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami.
Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej. W razie utraty lub zniszczenia karty rowerowej jej wtórnik wydaje organ, który ją wydał. 9. Podstawowe przepisy ruchu drogowego - co jeszcze powinien wiedzieć rowerzysta ? a) Kierującemu rowerem zabrania się :
b) Kierować rowerem wieloosobowym oraz przewozić na rowerze inną osobę może osoba, która ukończyła 17 lat. c) Dziecko w wieku do lat 7 może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. d) Przy wjeżdżaniu na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów, następuje włączanie się do ruchu, co w konsekwencji oznacza, że rowerzysta jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. e) Liczba rowerów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać 15. f) Odległość między jadącymi kolumnami rowerów nie może być mniejsza niż 200 m. g) Odległość między rowerami poruszającymi się w kolumnie rowerów jednośladowych nie może przekroczyć 5 m. h) Zmiany przepisów dotyczące rowerzystów od 01.01.2002 roku: · Pieszy idący po drodze dla rowerów musi ustąpić miejsca nadjeżdżającym rowerom (nie dotyczy osób niepełnosprawnych). · Rowerzysta korzystający z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych musi ustąpić miejsca pieszym. · Kierowca musi zachować szczególną ostrożność przy zbliżaniu się do przejazdu dla rowerzystów i ustąpić pierwszeństwa · Rowerzysta wjeżdżający z drogi rowerowej na pobocze drogi samochodowej musi zachować ostrożność i ustąpić pierwszeństwa poruszającym się po poboczu. · Rowerzysta ma obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych. Gdy nie ma drogi rowerowej rowerzysta porusza się poboczem, a gdy nie ma pobocza prawą stroną jezdni możliwie blisko jej prawej krawędzi. · Rowerzysta może jechać po chodniku, gdy: - dozwolona prędkość dla pojazdów na jezdni przekracza 60 km/h, - szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry. · Osoby dorosłe mogą wybrać się na przejażdżkę rowerową z dzieckiem poniżej 10 lat. Opiekun dziecka może poruszać się wraz z nim po chodniku, jadąc powoli i ustępując miejsca pieszym w razie braku chodnika może jechać po poboczu. Wyjątkowo, gdy nie ma możliwości korzystania z chodnika lub pobocza, opiekun i jadące wraz z nim dziecko mogą jechać jezdnią po jej lewej stronie ( co umożliwi obserwację nadjeżdżających pojazdów, którym rowerzyści powinni ustąpić miejsca – usunąć się z ich toru jazdy). Opiekun i dziecko powinni jechać jeden za drugim (osoba dorosła tuż za dzieckiem) jak najbliżej krawędzi jezdni. 10. Bezpieczna jazda Na bezpieczną jazdę rowerzysty składają się: * praktyczne umiejętności rowerzystów, * bezwzględna znajomość znaków drogowych, * bezwzględna znajomość przepisów ruchu drogowego, * stosowanie elementów odblaskowych (taśmy, paski, światełka typu breloczki mocowane do odzieży, naklejane na kask, buty; szczególnie korzystne są taśmy odblaskowe na kostki poruszające się wraz z pedałującymi nogami, przez co rowerzysta jest łatwo zauważalny przez kierowców samochodowych. * stosowanie kasku ochronnego. 11. Warunki techniczne roweru. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 32, poz. 262) I. Rower powinien być wyposażony: a) z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej; b) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające; c) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec; d) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. II. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom: a) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; b) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni; c) światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu. III. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej: a) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi a drugie - na kole tylnej osi. b) na pedałach roweru. c) jeżeli do roweru przyczepiony jest inny pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło odblaskowe barwy białej widoczne z przodu, jeśli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia) przekracza szerokość pojazdu ciągnącego. 12. Zapowiadane zmiany przepisów dotyczących rowerzystów. a) Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi. b) Śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. c) Wózek rowerowy – pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem (np. riksza); wózek rowerowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości d) Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku (jeśli nie ma wydzielonej drogi dla rowerów). e) Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony. f) Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. g) Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni przy jej prawej krawędzi lub na poboczu. h) Zabrania się jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu; dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego (np. kolarze, grupy zorganizowane). i) Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Należy jednak jechać ostrożnie, powoli, ustępując miejsca pieszym. j) Dopuszcza się przewóz dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy. |
|
CKR – Cedyński Klub Rowerowy (tel. 091 431 78 31) „CKR Chojna” – Chojeński Klub Rowerowy GOKiS - Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Baniach GST “TUR-MOR” - Gminne Stowarzyszenie Turystyczne “TUR-MOR” www.tur-mor.moryn.pl CIT – Centrum Informacji Turystycznej w Mieszkowicach MOS – Młodzieżowy Ośrodek Sportowy w Gryfinie TMZC - Towarzystwo Miłośników Ziemi Cedyńskiej Punkt Informacji Turystycznej, pl. Wolności 4, 74-520 Cedynia, tel. 091 431 78 31 e-mail: [email protected] |
Copyright (c) 2011 by MOS Gryfino - Jacek Stefański. All rights reserved.
Contact: