Młodzieżowy Ośrodek Sportowy
74-101 GRYFINO      ul. Iwaszkiewicza 70      tel/fax 91 4151658      e-mail:

zapraszamy do zapoznania się z naszą propozycją



INFORMACJE SPONSORZY FOTORELACJE BEZPIECZEŃSTWO ROWER HISTORIA

zobacz  Regulamin Rajdów Rowerowych

 


Chcesz zostać sponsorem Gryfińskich Rajdów Rowerowych skontaktuj się z MOS Gryfino

MOS GRYFINO

 



 

 


REGULAMIN GRYFIŃSKICH RAJDÓW ROWEROWYCH

 

1.   Organizatorzy:

Urząd Miasta i Gminy Gryfino
M
łodzieżowy Ośrodek Sportowy Gryfino

2.   Terminy rajdów:

1.     Rajd  -  16.04.2011

2.     Rajd  -  30.04.2011 (za 03.05.)        Start do wszystkich rajdów na

3.     Rajd  -  21.05.2011                         na Placu Barnima I

4.     Rajd  -  18.06.2011

5.     Rajd  -  09.07.2011 (dodatkowy, start godz. 1100)

6.     Rajd  -  20.08.2011 (dodatkowy, start godz.  900)      

7.     Rajd  -  10.09.2011             

8.     Rajd  -  22.09.2011 (dodatkowy, start godz. 1600)

9.     Rajd  -  01.10.2011 (za 03.10.)

10.   Rajd  -  15.10.2011 (zakończenie edycji 2011)


Godziny startów o godz. 1000, z wyjątkiem:

a) dodatkowych rajdów wakacyjnych:
   09.07.2011 o godz. 1100

   20.08.2011 o godz. 900
c) rajdu dodatkowego w dniu 22.09.2011 – „Dzień bez samochodu” – start godz. 1600

 
UWAGA!!!
Rajdy transgraniczne można odbyć w tradycyjnych terminach - 3 maja i 3 października uzyskując potwierdzenia uczestnictwa u organizatorów Biegu Transgranicznego.

Start do wszystkich rajdów i meta - Pl. Barnima I (przy kościele)
Meta rajdów I-VII czynna w godzinach 1300 do 1400.
W przypadku późniejszego powrotu na metę potwierdzenie ukończenia można uzyskać na następnym rajdzie (z wyjątkiem rajdu VII), pod warunkiem potwierdzenia rajdu z punktów położonych co najmniej do połowy trasy.

3
. Potwierdzeń uczestnictwa można dokonywać w trojaki sposób:
a) w trakcie rajdu u osób prowadzących jadąc z grupą,
b) po wspólnym starcie - indywidualnie w punktach dysponujących pieczątką (sklepy, sołtys) lub pod adresami wskazanymi na starcie (pieczątką lub podpisem),
c) w sytuacjach wyjątkowych - po zgłoszeniu telefonicznym pod numerem 603 914 557 - w innych terminach niż dzień rajdu pod warunkiem uzyskania potwierdzeń pieczątką z punktów dysponujących nią (sklep, szkoła, firma, sołtys itp.) oraz potwierdzenia mety na następnym najbliższym rajdzie.
 

4.   Warunki uczestnictwa:

a)   W rajdach możliwy jest udział rodzinny i indywidualny:

   ·   Młodzież poniżej lat 18 uczestnicząca indywidualnie musi posiadać kartę rowerową

   ·   Dzieci w wieku do 10 lat mogą uczestniczyć w rajdach tylko pod ścisłą opieką osoby
       dorosłej, jadąc przed nią po chodniku, poboczu lub - gdy nie ma chodnika czy pobocza –
       jezdnią po jej lewej stronie, ustępując miejsca nadjeżdżającym pojazdom.

   b)   Warunkiem uczestnictwa jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa zawartych w p.7-10.

   c)   Do potwierdzeń pobytu jeden uczestnik może mieć tylko jeden biuletyn
 

5.   Finanse.

Wpisowe – (wykupienie biuletynu i wydawnictw, o których mowa w punkcie b):

1.       Rodzina (bez względu na liczbę dzieci)   -  20 zł

2.       Osoby dorosłe – indywidualnie               -  10 zł

3.       Dzieci, młodzież ucząca się i studiująca -    5 zł

4.       Emeryci i renciści                                 -  50 %

b) W cenie wpisowego zawarte są 3 tomiki wydawnictwa Złotej Serii autorstwa Mariana Anklewicza i Andrzeja Urbańskiego „Gryfińskie trasy rowerowe” (T.1 - Trasy północne, T.2 - Trasy południowe, T.3 - Trasy Zaodrzańskie) - dla osób nie posiadających kompletu wydawnictwa.
Biuletyn do nabycia przy starcie do I, II lub III rajdu.
c) Jeżeli nie pozyskamy wystarczających środków od sponsorów - konieczne będzie także pokrycie części kosztów wypożyczenia sprzętu pływającego (informacje będą udzielane na rajdach poprzedzających rajdy po Międzyodrzu).
 

6.   Uwagi techniczne.

a)   Każdy uczestnik rajdu powinien zabrać ze sobą niniejszy biuletyn na wszystkie rajdy celem potwierdzania uczestnictwa.

b)   Przekraczanie granicy i jazda po stronie niemieckiej wymaga posiadania dowodu osobistego lub paszportu a młodzieży nie posiadającej dowodu osobistego na podstawie paszportu.

c)   Ubezpieczenie uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej należy do uczestników rajdów.

d)   Kamizelka odblaskowa i kask, mimo że nie są obowiązkowe, znacznie zmniejszają prawdopodobieństwo wypadków i urazów podczas kolizji lub upadku z roweru. Zaleca się jazdę w kamizelkach odblaskowych i kaskach w czasie rajdów wszystkim uczestnikom.

 

7.   Nagrody.
   a)   W losowaniu nagród biorą udział tylko te osoby (rodziny), które ukończyły przynajmniej
         5 rajdów podstawowych lub 6 łącznie z dodatkowymi (4+2, 3+3).
   b)   Organizatorzy i sponsorzy przygotują cenne nagrody, w tym rower/-y/.

 

      ZASADY BEZPIECZEŃSTWA JAZDY NA ROWERZE

 

8.   Uprawnienia wymagane do kierowania rowerem.

a)   Dzieci w wieku do 10 lat mogą kierować rowerem wyłącznie pod opieką osoby dorosłej - nie muszą zatem posiadać żadnych uprawnień.

b)   Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania rowerem przez osobę w wieku od 10 do 18 lat jest karta rowerowa. Może to być także karta motorowerowa lub prawo jazdy dowolnej kategorii.

c)   Nie wymaga się uprawnienia do kierowania rowerem od osoby, która ukończyła 18 lat.

     Kartę rowerową może uzyskać osoba, która wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami.
     Sprawdzenia kwalifikacji osoby ubiegającej się o kartę rowerową dokonują :

  • nauczyciel wychowania komunikacyjnego uprawniony przez dyrektora szkoły,

  • policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego,

  • egzaminator.

Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły   ponadgimnazjalnej. W razie utraty lub zniszczenia karty rowerowej jej wtórnik wydaje organ, który ją wydał.

 9. Podstawowe przepisy ruchu drogowego - co jeszcze powinien wiedzieć rowerzysta ?

a)   Kierującemu rowerem zabrania się :

    • jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu (należy jeździć "gęsiego"),

    • jazdy bez trzymania nóg na podnóżkach i co najmniej jednej ręki na kierownicy,

    • czepiania się pojazdów.

b)   Kierować rowerem wieloosobowym oraz przewozić na rowerze inną osobę może osoba, która ukończyła 17 lat.

c)   Dziecko w wieku do lat 7 może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

d)   Przy wjeżdżaniu na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów, następuje włączanie się do ruchu, co w konsekwencji oznacza, że rowerzysta jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

e)   Liczba rowerów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać 15.

f)    Odległość między jadącymi kolumnami rowerów nie może być mniejsza niż 200 m.

g)   Odległość między rowerami poruszającymi się w kolumnie rowerów jednośladowych nie może przekroczyć 5 m.

h)   Zmiany przepisów dotyczące rowerzystów od 01.01.2002 roku:

·     Pieszy idący po drodze dla rowerów musi ustąpić miejsca nadjeżdżającym rowerom (nie dotyczy osób niepełnosprawnych).

·     Rowerzysta korzystający z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych musi ustąpić miejsca pieszym.

·     Kierowca musi zachować szczególną ostrożność przy zbliżaniu się do przejazdu dla rowerzystów i ustąpić pierwszeństwa
rowerom.

·     Rowerzysta wjeżdżający z drogi rowerowej na pobocze drogi samochodowej musi zachować ostrożność i ustąpić pierwszeństwa poruszającym się po poboczu.

·     Rowerzysta ma obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych. Gdy nie ma drogi rowerowej rowerzysta porusza się poboczem, a gdy nie ma pobocza prawą stroną jezdni możliwie blisko jej prawej krawędzi.

·     Rowerzysta może jechać po chodniku, gdy:

-  dozwolona prędkość dla pojazdów na jezdni przekracza 60 km/h,

-  szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.

·     Osoby dorosłe mogą wybrać się na przejażdżkę rowerową z dzieckiem poniżej 10 lat. Opiekun dziecka może poruszać się wraz z nim po chodniku, jadąc powoli i ustępując miejsca pieszym w razie braku chodnika może jechać po poboczu. Wyjątkowo, gdy nie ma możliwości korzystania z chodnika lub pobocza, opiekun i jadące wraz z nim dziecko mogą jechać jezdnią po jej lewej stronie ( co umożliwi obserwację nadjeżdżających pojazdów, którym rowerzyści powinni ustąpić miejsca – usunąć się z ich toru jazdy). Opiekun i dziecko powinni jechać jeden za drugim (osoba dorosła tuż za dzieckiem) jak najbliżej krawędzi jezdni.

10.   Bezpieczna jazda

      Na bezpieczną jazdę rowerzysty składają się:

*     praktyczne umiejętności rowerzystów,

*     bezwzględna znajomość znaków drogowych,

*     bezwzględna znajomość przepisów ruchu drogowego,

*     stosowanie elementów odblaskowych (taśmy, paski, światełka typu breloczki mocowane do odzieży, naklejane na kask, buty; szczególnie korzystne są taśmy odblaskowe na kostki poruszające się wraz z pedałującymi nogami, przez co rowerzysta jest łatwo zauważalny przez kierowców samochodowych.

*     stosowanie kasku ochronnego.

11. Warunki techniczne roweru.

      Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 32, poz. 262)

I.  Rower powinien być wyposażony:

a)   z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej;

b)   z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz   jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;

c)    co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;

d)    w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

II.  Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom:

a)   światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;

b)   powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni;

c)    światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) -    z tyłu.

 III.  Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:

a)   na bocznych płaszczyznach kół pojazdu z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi a drugie - na kole tylnej osi.

b)   na pedałach roweru.

c)   jeżeli do roweru przyczepiony jest inny pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło odblaskowe barwy białej widoczne z przodu, jeśli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia) przekracza szerokość pojazdu ciągnącego.

12. Zapowiadane zmiany przepisów dotyczących rowerzystów.
Sejm przyjął zmiany do ustawy o ruchu drogowym, które m. in. wprowadzają nowe definicje roweru, drogi dla rowerów, pasa ruchu i śluzy dla rowerów, wózka rowerowego.

a) Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi.

b) Śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

c) Wózek rowerowy – pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem (np. riksza); wózek rowerowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości
25 km/h.

d) Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku (jeśli nie ma wydzielonej drogi dla rowerów).

e) Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.

f) Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

g) Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni przy jej prawej krawędzi lub na poboczu.

h) Zabrania się jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu; dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego (np. kolarze, grupy zorganizowane).

i) Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Należy jednak jechać ostrożnie, powoli, ustępując miejsca pieszym.

j) Dopuszcza się przewóz dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy.

13. Przepisy z zakresu śródlądowych dróg wodnych, w tym granicznych.
Z zakresu opracowania drogami wodnymi śródlądowymi są Odra Zachodnia, Odra Wschodnia, Regalica, Skośnica i Kanał Marwice - Gartz.
Statkiem jest m. in. urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego przeznaczone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do uprawiania sportu lub rekreacji. Kajaki lub łodzie nie powinny poruszać się pasem szlaku żeglugowego. Przepływając przez pas żeglugowy muszą one ustąpić pierwszeństwa innym statkom, zachować szczególną uwagę i odległość od nich. Kajaki i łodzie rekreacyjne powinny być wyposażone w pasy lub kamizelki ratunkowe w ilości odpowiadającej ilości osób znajdujących się na nich oraz - jeżeli cechy konstrukcyjne na to pozwalają - w koło ratunkowe z rzutką.
Ważne są także przepisy graniczne, które stanowią m. in. że uprawianie turystyki, sportu i połowu ryb z wykorzystaniem sprzętu pływającego w strefie nadgranicznej na wodach granicznych może odbywać się do granicy państwowej tylko w porze dziennej, zaczynającej się pół godziny po wschodzie słońca, a kończącej się pół godziny przed zachodem słońca, o ile umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej.
Zgodnie z układem z Schengen granicę polsko - niemiecką można przekraczać w dowolnym miejscu (poza m. in. parkami narodowymi) i o dowolnej porze, lecz trzeba posiadać paszport lub dowód osobisty.
Kajaki i łodzie zwolnione są z odprawy celnej i granicznej ale muszą na rufie lub dziobie polskie oznaczenie  flagowe. 

 


Podmioty zajmujące się turystyką rowerową w powiecie gryfińskim:

CKR – Cedyński Klub Rowerowy (tel. 091 431 78 31)

„CKR Chojna” – Chojeński Klub Rowerowy

GOKiS - Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Baniach

GST “TUR-MOR” - Gminne Stowarzyszenie Turystyczne “TUR-MOR” www.tur-mor.moryn.pl

CIT – Centrum Informacji Turystycznej w Mieszkowicach

MOS – Młodzieżowy Ośrodek Sportowy w Gryfinie

TMZC - Towarzystwo Miłośników Ziemi Cedyńskiej

Punkt Informacji Turystycznej, pl. Wolności 4, 74-520 Cedynia, tel. 091 431 78 31

e-mail: [email protected]

 



Copyright (c) 2011 by MOS Gryfino - Jacek Stefański. All rights reserved.
Contact: