Międzyszkolny Ośrodek Sportowy
74-101 GRYFINO      ul. Iwaszkiewicza 70      tel/fax 91 4151658      e-mail:

zapraszamy do zapoznania się z naszą propozycją




                                                                                                                                                POWRÓT

HISTORIA ROWERU.
BUDOWA ROWERU.
PRZYGOTOWANIE ROWERU PO DŁUŻSZYM OKRESIE NIE UŻYWANIA.
ZAKRES KONSERWACJI BIEŻĄCEJ.
PODSTAWOWY EKWIPUNEK ROWERZYSTY.


 

HISTORIA ROWERU   cofnij

   Pojazdy uważane za protoplastów roweru spotkać można już na reliefach starożytnego Babilonu i Egiptu oraz na freskach Pompei i rysunkach Leonardo da Vinci. Znany witraż kościoła parafialnego w Stoke Poges (Anglia) z 1580 r. przedstawia pojazd, który można uznać za wczesny typ roweru. Przyjmuje się jednak, że historia roweru zaczyna się w XVIII wieku.

   W pierwszym okresie rozwoju konstrukcje były drewniane, masywne i nazywały się „maszynami do biegania”. Składały się z 2 kół połączonych żerdzią z siedzeniem, a jadący poruszał pojazd odpychając się nogami do ziemi.

    Maszyna do biegania

1791 – Francuz de Sivrac skonstruował „célérifere”, drewniany pojazd, w którym przedni widelec był nieruchomy przez co możliwa była tylko jazda na wprost. Dla zmiany kierunku jazdy trzeba było zsiąść i przestawić rower.

1816 – Francuz J.N. Niepce i 1817 – Niemiec Karl Von Drais wprowadzili obrotowy przedni widelec, połączony z widełkami do kierowania. Konstrukcje te znalazły uznanie i Anglików a manufaktura Dennisa Johnsona rozpoczęła produkcję tych „maszyn do biegania”. Pojazdy te używali londyńscy dandysi, stąd nazywano je „dandy horse” lub „hobby horse”( waga 17 kg).

1839 – Szkot Macmillan zbudował „hobby horse” z mechanizmem napędowym złożonym z 2 pionowych, wahliwie przymocowanych do kierownicy prętów. Pręty te połączono przegubowo wałkiem z korbami na tylnej piaście. Posuwisto – zwrotne ruchy nóg wprawiały w ruch tylne koło.

1842 –Macmillan na „hobby horse” dokonuje przejazdu na trasie Thornhill – Glasgow.

1861 – Francuzi Pierre i Ernest Michaux skonstruowali rower z mechanizmem korbowym na przedniej piaście zwany welocypedem (pierwsza konstrukcja  Niemca Filipa Fischera poszła w zapomnienie). W welocypedzie żerdź łącząca koła była już metalowa, podobnie jak kły widelców. Siodło mocowane było do ramy na sprężystym pręcie. Waga roweru 33 kg.

1866 –mechanik firmy Michaux –Pierre Lallament rozpoczął produkcję welocypedów w USA

1868 –rusza produkcja welocypedów w Anglii (Coventry). Zastosowanie na obręcze kół gumy pełnej, a nieco później gumy z wydrążonym wewnątrz kanałem.

31 V 1868 – pierwszy wyścig rowerowy: trasa Paryż – Rouen 83 mile, zwycięstwo - Anglik James Moore.

1869 – pierwsza wystawa rowerowa (Paryż); prezentacja prymitywnych prototypów wolnego koła i mechanizmu zmiany prędkości. W celu zwiększenia prędkości zaczęto zwiększać przednie koło, a dla poprawy stabilności zmniejszać tylne. Tak powstał metalowy bicykl.

   rower Michaux (welocyped)  i bicykl

1870 – powstaje w Londynie pierwszy klub cyklistów „Pickwick Bicykle Club”.

1879 – Anglik H.J. Lawson ponownie konstruuje bicykl z napędem na tylne koło, jednak z przekazem napędu za pomocą łańcucha. Waga bicykla do 25 kg.

1885 – John Starley (bratanek Jamesa) rozpoczyna produkcję pojazdu o obu kołach prawie równych pod nazwą „Rover Safety”. Firma Humber wprowadza ramę w kształcie nieregularnego wielokąta (wzór ten trwa do dziś).

      rower z 1885 r.

1886 – zastosowanie łożysk ślizgowych. Powstaje Warszawskie Towarzystwo Cyklistów.

1888 – Irlandczyk John Dunlop wykonuje pneumatyczne (dętkowe) ogumienie do roweru.

po 1895 – zastąpienie łożysk ślizgowych kulkowymi – firma Bown.

1898 – szerokie zastosowanie wolnego koła. Zmiany w ogumieniu – dodanie płótna, „drutówka” C. Welcha, „fartuchówka” W.Barletta. Pierwsze przerzutki – mocowane na zewnątrz piasty (Francja) lub wewnątrz piasty (Anglia).

1901 – 1906 – J. Sturmey i J. Archer konstruują i opantentowują wbudowaną w piastę przekładnię epicykliczną trójbiegową (używana do dziś).

1917- powstaje pierwszy rower w Polsce –Zakłady T. Zawadzkiego. Dalsza masowa produkcja roweru „Łucznik” (5 000 miesięcznie) odbywa się w Państwowej Wytwórni Uzbrojenia w Radomiu

W dobie rozwoju motoryzacji nastąpiło chwilowe zahamowanie rozwoju roweru. Z czasem z luksusu przerodził się w powszechny środek transportu, systematycznie ulepszany poprzez wprowadzanie: hamulców tarczowych, dynama, amortyzatory itp.

1954 – Powstają zakłady „Romet” w Bydgoszczy.

l. 60-te – powstaje „składak”,

pocz. lat 70-tych – USA: powstaje próbny model roweru z tworzyw sztucznych (waga 5 kg).

   

PRZYGOTOWANIE ROWERU PO DŁUŻSZYM OKRESIE NIE UŻYWANIA.   cofnij

1.    Zmywamy stare smary – cały rower myjemy ciepłą wodą z dodatkiem detergentu (np. zwykły szampon). Gąbką przecieramy ramę, kierownicę i siodełko, szczoteczką szorujemy łańcuch i zębatki.

2.    Po wyschnięciu spryskujemy zewnętrzne części roweru teflonem (np. środkiem do natłuszczania deski rozdzielczej w samochodzie).

3.    Gdy wszystko wyschnie natłuszczamy układ napędowy (łańcuch, zębatki) specjalnym smarem z teflonem i olejem (np. Militec, Finish Line olej, smar) lub zwykłą oliwką techniczną (nie stosować towotu ani oliwy spożywczej).

4.    Sprawdzamy stan wszystkich części roweru, ewentualne scentrowanie kół, luzy (np. w hamulcach, szprychach).

5.    Naciągamy linki przerzutek i hamulców, smarujemy (smar z teflonem) lub jeśli popękały - wymieniamy.

6.    Klocki hamulcowe i obręcze przecieramy benzyną lub rozpuszczalnikiem. Zużyte klocki wymieniamy na nowe.

7.    Raz do roku wymieniamy smary w piastach i niewidocznych na zewnątrz częściach.

8.    Po 1000 – 3000 km zmieniamy łańcuch i koła zębatek.

 

ZAKRES KONSERWACJI BIEŻĄCEJ   cofnij

1.    CEL: zapobiegawczo – przeglądowy i utrzymanie stałej sprawności technicznej.

2.    MATERIAŁY: szmatka flanelowa 50x50 cm, pędzel płaski grub. 3-5 mm, szer. 3-5 cm, mała szczotka (zmiotka).

3.    CZYNNOŚCI:

*      Po każdej wycieczce- wszystkie elementy roweru omiatamy szczotką (lub pędzelkiem, gdy są trudno dostępne) z kurzu i piasku a potem wycieramy flanelową szmatką; części chromowane lub polerowane przecieramy emulsją polerską.

*      Gdy rower zmókł czyszczenie zaczynamy po wyschnięciu roweru; można przyspieszyć schnięcie przez dotykanie mokrych elementów suchą szmatka.

*      Wraz z czyszczeniem sprawdzamy stan techniczny elementów a nieprawidłowości usuwamy (scentrowanie kół, całość szprych, stan pracy przerzutek, blokowanie hamulców, ciśnienie powietrza w oponach, docisk nakrętek osi, bagażnika, błotników korb, sprawność instalacji oświetleniowej).

*      Przed wyruszeniem na następną wycieczkę powtarzamy czynności z poprzedniego punktu.

 

PODSTAWOWY EKWIPUNEK ROWERZYSTY   cofnij

WYCIECZKA JEDNODNIOWA

*   plecaczek lub torebka mocowana na ramie i kierownicy

*   żywność wysokoenergetyczna (lekkostrawna)

*   napoje (najlepiej nie gazowane, wysokoenergetyczne)

*   mapa terenu, kompas lub busola

*   okulary rowerowe (przeciwsłoneczne)

*   paski odblaskowe

*   latarka scyzoryk

*   notatnik, długopis

*   aparat fotograficzny

*   zestaw naprawczy, pompka rowerowa

*   apteczka

   Wieczorem należy zjeść ciepły posiłek i wypić ciepły napój. 


WYCIECZKA Z NOCLEGIEM - BIWAK

*    namiot, śpiwór i karimata

*    sakwy (paski odblaskowe), plecak

*    kuchenka (palnik z butlą), menażki, łyżka, widelec, scyzoryk

*    środki higieniczne

*    mapa terenu, kompas (busola)

*    latarka

*    sztormowe zapałki

*    mocna linka do rozwieszania ubrań

*    gumki tzw. recepturki

*    worki foliowe na żywność i na odpadki

*    aparat fotograficzny

*    nici, igła, agrafki

*    apteczka

*    notatnik i długopis

*    okulary rowerowe

*    pompka rowerowa i zestaw naprawczy

 


Copyright (c) 2001 by MOS Gryfino - Jacek Stefański. All rights reserved.
Contact: